Spinning

Spin distans – Trampa loss med musikfeeling
På Spin distans får du effektiv konditionsträning utan konstigheter. Du tränar på en spincykel och cyklar i tre olika positioner, en sittande och två stående, för att variera träningseffekten.
På Spin distans bildar musikens olika karaktärer ett ”landskap” av tunga uppförsbackar, snabbare passager och sköna raksträckor. Ledaren guidar dig genom passet, men du bestämmer hur tufft det blir för dig; med hjälp av motståndsreglaget styr du om du vill ta det lite chill eller trycka på ordentligt.
Känslan är fokuserad och peppig genom passet, ofta med dämpad belysning. En chans att träna dig riktigt skönt svettig!
Första gången? Inga förkunskaper behövs. Det är bra om du är minst 150 cm lång på grund av spinningcykelns storlek.

Spin intervall – Peppad intervallträning på spincykel
Spin intervall är passet för dig som vill utmana och förbättra din kondition. Här får du riktigt effektiv konditionsträning genom att varva intensiva intervaller där du tar i som attan med lugnare återhämtningar.Det är du själv som väljer och reglerar motståndet på din spincykel. Spinning är skonsamt för knäna, oavsett om du väljer att ta det lugnt eller utmana dig ordentligt.
Känslan är fokuserad med mycket pepp och jäklaranamma. Belysningen är oftast dämpad, så att du kan gå in i dig själv och hitta dina extra superkrafter. Drivande musik hjälper dig att orka.
Intervallpassen finns i flera varianter med längre eller kortare intervaller. Oavsett upplägg guidar ledaren genom passet och peppar dig till stordåd. En möjlighet att spränga dina gränser!
Första gången? Inga förkunskaper behövs. Det är bra om du är minst 150 cm lång på grund av spinningcykelns storlek.

Spin puls – träna med pulsmätare
På Spin puls mäter du din puls genom en pulsmätare runt bröstkorgen. En schyst motivationsmorot och ett riktigt bra sätt att lära känna hur träningskänslan känns i olika ”pulszoner”. Under hela passet ser du din puls och ansträngningsgrad projicerad på väggen framför dig (men bara du vet vilken mätare som är din). Pulsmätaren hjälper dig att ta i lagom mycket – att inte gå ut för hårt i uppvärmningen och att våga trycka på i passets tyngre delar.
Innan passet börjar lånar du en pulsmätare som du fäster rund bröstkorgen. På en skärm i spinsalen knappar du in numret på din pulsmätare och din egen maxpuls. Om du inte vet din maxpuls kan du be datorn räkna ut en ungefärlig maxpuls utifrån din ålder. Fråga gärna ledaren om hjälp om du är ny.
Spinning med pulsmätare finns i flera varianter, bland annat Spin distans puls och Spin intervall puls.
Första gången? Kom i god tid. Här behöver du både hinna hämta pulsmätare, logga in på datorn och ställa in din spincykel innan passet drar igång. Fråga gärna ledaren eller passvärden om hjälp och tips.

Spin soft – Spinna utan stress
På Spin soft får du ostressad konditionsträning utan konstigheter. Perfekt för dig som är ny, vill komma igång med träningen eller för dig som vill ha återhämtning efter tuffa träningsutmaningar. Passupplägget är samma som på Spin distans, men intensiteten är lägre. Ledaren guidar extra tydligt genom passet och vi sitter på cykeln i stället för att stå i större utsträckning än på Spin distans.
På Spin soft bildar musikens olika karaktärer ett ”landskap” av mjuka uppförsbackar, snabbare passager och sköna raksträckor. Ledaren guidar dig genom passet, men du bestämmer hur lätt eller utmanande det blir för dig.
Känslan är avspänd och peppig genom passet, ofta med dämpad belysning. En chans att träna dig skönt svettig på dina villkor.
Första gången? Härligt! Det här är passet för dig! Det är bra om du är minst 150 cm lång på grund av spinningcykelns storlek.

Spin spurt – Musikaliskt rundtramp med finalkänsla
Spin spurt är en lekfullt, varierat spin-pass som blandar det bästa från distans och intervallträning. Perfekt för dig som vill träna kondition och gillar att det händer lite under passet! Du tränar på en spincykel och jobbar i tre olika positioner, sittande och två stående, för att variera träningseffekten. Du bestämmer hur tufft passet blir genom att själv reglera motståndet på din cykel.
Passet börjar med distansträning som leker med musikens karaktärer; varierat och flowigt. Sen laddar du om i en övergång för att kunna ta ut dig i intervallerna, passets slutspurt! Ledaren guidar genom passet och peppar dig till hög puls och intensiv träningskänsla under intervallerna. Spurts-peppen tar dig ända in i mål!
Första gången? Det är bara att komma! Det är bra om du är minst 150 cm lång på grund av spinningcykelns storlek.

Spin giro 4 – Säsongsträning som maxar din kapacitet
Spin giro 4 är ett tufft spinningpass med prestationsfokus. Perfekt för dig som vill ha en riktig träningsutmaning och höja din kapacitet. Passet har utvecklats tillsammans med Mattias Reck, tränare för världsledande cykellag. Spin giro 4 körs under totalt 24 veckor från höst till vår. Veckorna är indelade i fyra perioder med stegrande intensitet. Var sjätte vecka byts upplägget mot ett nytt och tuffare, så häng på från säsongsstart! Att hoppa på i period 3 eller 4 blir mycket tufft.

Passet riktar sig cyklister, rutinerade spinnare och till dig som vill utmana dina gränser. Syftet är att på bästa sätt träna upp din fysiska kapacitet på cykeln. Vid slutet av period 4 är du i toppform för cykellopp och andra utmaningar. Förbered dig på att lämna komfortzonen!
Första gången? Se till att du är träningsvan och gärna rutinerad stålhästsryttare innan du tar dig an Spin giro 4. Har du aldrig kört spinning förut kan du börja med Spin distans eller Spin intervall.

marginal_spincykel.fram

  • Öppettider sommar i Näsbypark och Kyrkbyn (18 juni-19 augusti)

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar07.0007.0007.0007.0007.0008.3013.00
    Stänger21.0021.0021.0021.0018.0013.0020.00
  • STÄNGT NÄSBYPARK v29 (öppet i Kyrkbyn)

  • STÄNGT KYRKBYN v30 (öppet i Näsbypark)

      facebook