Spin Giro 4 – säsong 2

Giro 4 är ett unikt periodiserat träningsupplägg som erbjuder försäsongsträning för mjölksyraförtjusta cyklister och spinningfrälsta. Träningsupplägget är framtaget i samarbete med Mattias Reck, tränare för Team Trek Segafredo. Namnet Giro 4 kommer av de fyra perioderna som passet är uppdelat i. Häng på redan från första perioden, Giro 1!

Upplägget är standardiserat och syftar till att ge så mycket träningseffekt som möjligt, både centralt för hjärtat och lokalt musku­lärt. Sett till föreningens träningsutbud är Giro 4 det pass som till sin karaktär har störst prestations- och idrottsfokus. Träningsupplägget är detsamma över hela landet och varje ledare gör passet unikt genom att välja sin egen musik.

Progressivt upplägg i fyra perioder

Giro 4 körs under 24 veckor, med start v 42. Speciellt för passet är att det förändras över tid, uppdelat i fyra perioder. För varje period, ”Giro”, växlas intensiteten upp, så att utmaningen hela tiden blir optimal. När våren kommer och utesäsongen drar igång är du i toppform! Tanken är att man är med redan från Giro 1, den första perioden, och kör ett pass i veckan. Att hoppa på i period tre eller fyra blir jättetufft.

Träningsperioder för Giro 4

Giro 1: v 42 – v 47
Giro 2: v 48 – v 3 (uppehåll annandag jul)
Giro 3: v 4 – v 9
Giro 4: v 10 – v 15 (ej påskafton)

När: Måndagar kl 19.30 och lördagar 08.30 i Näsbypark.
Passet är mellan 75-90 minuter långt beroende på period. Det körs utan paus så ta gärna med två vattenflaskor.

Passen finns bokningsbara en vecka i förväg, precis som vanligt.

För vem
Giro 4 är periodiserad försäsongsträning för inbitna cykelentusiaster eller andra träningsvana som vill toppa konditionsformen inför våren. Erfarenhet av landsvägscykel eller spinning rekommenderas.

Var väl förberedd
Som deltagare behöver du vara väl förberedd på Giro 4-passen, både mentalt och fysiskt. Se till att vara utvilad, äta och dricka bra. Intensitet är hög och det är spinning som ställer stora teknikkrav med en stor andel sittande i tempon som både är höga och låga.

– Det här är ett helt unikt träningsupplägg, med oerhört mycket träningskunskap bakom. Du inte hittar inget liknande någon annanstans, säger Josefina Kihlström, Träningsutvecklare F&S Riks.

 

  • Öppettider

  • Sommaröppet Kyrkbyn 19/6 - 21/8 (stängt för underhåll vecka 30)

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar09.0007.0009.0007.0012.008.3013.00
    Stänger21.0019.0021.0019.0018.0013.0020.00
  • Sommaröppet Näsbypark 19/6 - 21/8 (stängt för underhåll vecka 29)

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar07.0009.0007.0009.0007.008.3013.00
    Stänger19.0021.0019.0021.0013.0013.0020.00
      facebook