Cross

Tid: Ingen Cross hösten 2015.
Plats:

För att delta har du ett träningskort och loggar in inne i lokalen för Crosspasset och lämnar sedan din biljett till ledaren. Alternativt betalar en engångsbiljett.

En vanlig onsdagskväll:
Vi träffas i foajen på F&S Täby kyrkby. Klädda i reflexvästar och pannlampa ger vi oss iväg på gångvägen längst järnvägen. Vi värmer upp med lätt jogging samt stannar för lite uppmjukning.
Joggingen fortsätter en bit innan vi stannar för den första styrkeövningen som består av armhävningar växelvis med rygglyft som vi kör i två omgångar. Det kommer några ”vanliga” flanörer förbi och tittar lite på oss där vi ligger. Förmodligen är de bara avundsjuka.
Nu joggar vi vidare och kommer fram till den fina kulturparken vid Jarlabanke. Runsterna är vackert upplysta i mörkret. Här passar det bra att använda bänkarna till hjälp för att träna våra axlar och triceps. Vi varvar med benlyft sittandes på bänken så får magmusklerna sig också en genomkörare. Nu joggar vi vidare mot kyrkogården. På parkeringen finns det ett lågt räcke som passar bra för lite rumplyft. Vi passar även på att köra lite till mage när vi ändå ligger så ”bekvämt”. Nu går färden vidare över kyrkogården. En ganska lång raksträcka som passar bra för lite intervall. Vi håller lite avstånd mellan oss i ett lugnt tempo. Siste man gör ett ryck och springer förbi oss andra. Så rullar det på.
Nu är vi framme vid Krossbacken vilken vi självklart utnyttjar. Rusch upp och lätt jogg ner tre gånger. Detta känns i låren. Nu kommer vi till den sköna sträckan genom skogen. Vi hittar rätt väg, trots mörkret, tack vare våra pannlampor som får de markerade reflexer jag satt upp på träden att blänka. Här får vi springa försiktigt och lyfta ordentligt på fötterna för rötter och stenar på den lilla stig vi följer i någon kilometer.
När vi kommer ut från skogen  är det bara några hundra meter kvar till tunneln som leder oss hem till F&S igen. Den sträckan tar vi i ett högt tempo för att ta ut de sista krafter vi har kvar. Vi pustar ut och tar en lugn nerjogging och avslutar med stretch och eftersnack.

Passet tar ca 75 min och sträckan ligger på 6-8 km.

Ni som har lite joggingvana är hjärtligt välkomna att prova.

 

Tillbaka

 

  • Ordinarie öppettider i Näsbypark och Kyrkbyn

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.3006.3006.3006.3006.308.3009.00
    Stänger22.0022.0022.0022.0019.3018.0020.00
      facebook