Jag är inte senior, jag är ju bara 63!

Carina Sjöberg har varit engagerad i Friskis&Svettis i 25 år. Förutom att hon leder pass, är hon också anställd på Friskis&Svettis Stockholm, där hon nu funderar mycket kring äldre och träning. Vad lockar människor som på papperet inte är så unga längre, men som vill så mycket mer än att spela bridge och åka buss till Globen för att lyssna på Kjell Lönnå. Carina själv är en av den nya tidens passionistas.

– Jag är precis som trendanalytikerna säger om 55 plus, vi vägrar bli gamla och använder ord som tjejer, killar och kompisar när vi pratar om oss själva, säger Carina.

Generationen 55+, av trendanalytikerna kallad passionistas på grund av deras aldrig sinande hunger på liv och äventyr, är väl representerad på Friskis&Svettis. Samtidigt finns det massor av dessa eviga tonåringar som ännu inte hittat en träningsform de trivs med. Och detta trots ivrigt sökande och hög medvetandegrad kring vikten av motion.

– Jag tror att många kommer att hitta ett skönt sätt att hålla sig i rörelse när de får mer tid kring 65 och när de kan utnyttja hela dagen på ett nytt och friare sätt.

Seniorer som är seniorer
I dag är dagtiderna på Friskis&Svettis befolkade av seniorer som inte bara är seniorer enligt födelseattesten utan också går med på att kalla sig för seniorer, människor som nått och passerat den aktningsvärda åldern av 70 år.

– Men vad ska vi göra med dem som börjar närmar sig senioråldern men håller emot av alla krafter, sådana som jag?

Självinsikt är bra att ha
Problemet, enligt Carina, är att människor i hennes ålder, och yngre också, med den rådande passionistas-inställningen inte alltid förstår att de behöver och mår bättre av en aningen mjukare träning. Att man känner sig som en tonåring betyder inte att kroppen tål samma belastning eller hänger med i samma tempo som tidigare. Att bara köra på, gör att träningen blir mindre effektiv och medför större risk för skador.

– Man behöver inte ta steget från den allra tuffaste intensivjympan till seniorjympan från den ena dagen till den andra. Vi har många träningsformer som är både häftiga och krävande, men ändå lite skonsammare tack vare andra upplägg och andra idéer i grunden. Skivstång, Core och Cirkelfys är bra exempel på effektiva och roliga pass med ett visst mått av inbyggd mjukhet och möjlighet att individanpassa.

Dansa lite långsammare, lev längre
Vinsterna av regelbunden träning går knappast att överskatta, men det går heller inte att motarbeta det faktum att vi människor blir lite långsammare i muskel-nerv-kommunikationen.

– Grejen är att hålla liv i lustupplevelsen under träningspasset. Man kan känna sig läcker och ta några fräcka steg fast man är 50-plussare. Danspasset finns till exempel i seniorvariant på Friskis&Svettis Lidingö. Tempot är lite lägre och några låtar är från före discoåldern, men rörelselusten är oförminskad.

En människa över 50 behöver lite annorlunda träning än en 25-åring, så är det bara. Och ju fler år som läggs till de 50, desto tydligare blir det behovet. Som att fortsätta kunna vrida kroppen och titta bakåt när man kör bil. Som att ha bra hållning, hålla upp kroppen och gå med spänstiga steg. Eller ta sig upp ur mjuka soffor. Eller från golvet om man snubblat omkull. Det kan också handla om att motarbeta den urkalkning av skelettet som är ofrånkomligt naturlig för kvinnor efter menopausen.

– Minsta önskade träningseffekt är att vara kapabel att leva ett vanligt liv och känna att man fungerar. Vilket inte betyder att man måste gå på mesig träning. Det är alltid bra att belasta skelettet, att styrketräna sig trött i musklerna och att ligga på flåsnivå när man konditionstränar. Det går ganska fort mot slutet av ett människoliv om man lägger av med fysiska aktiviteter.

Träningens bonus
Carina håller också fram träningens sidoeffekter, mötena med andra människor, förstärkningen av självkänslan och självförtroendet. De mest sociala passen är seniorpassen, där människor har tid att hänga kvar efteråt. Även styrketräningsmaskinerna används dagtid av många seniorer, sida vid sida med andra daglediga i alla åldrar. Stämningen när seniorerna är på lokalen är allt annat än försiktig.

– Det som möjligen förenar seniorgruppen är att de har modet att säga vad de tycker och förväntar sig att bli lyssnade på.Carina har själv alltid sagt vad hon tycker, så hon passar bra in i gruppen av bångstyriga seniorer. När hon själv tänker se sig som en sådan är dock oklart.

– Jag mår så himla bra när jag leder mina Ki balans-pass. Jag försöker hitta utmaningar på den nivå som passar både mig och deltagarna. Allt handlar om att bibehålla lusten att röra på sig, att inspirera sig själv och andra till att vilja fortsätta träna och leva länge med rörlighet, styrka och livsglädje.

Snäll energi är grejen
För Carina handlar Friskis&Svettis om att alstra, ge och få energi. Och om att Friskis&Svettis är ett ställe där vi är snälla mot oss själva och andra.

– Det är ett österländskt synsätt. Vi ska utveckla oss med hjälp av träning, men inte mäta oss med andra.Just nu är Carina lite bekymrad över faran att tappa bort det som hon uppfattar som det viktigaste med Friskis&Svettis, att kunna medverka till att synen på träning och hälsa förblir mänsklig, att det inte är svårt och jobbigt att träna, utan enkelt och roligt.

– Vi måste bevara Friskis&Svettis särart samtidigt som vi måste växa och ha ungefär samma utbud som andra träningsställen.

Värna känslan
Efter 25 år i Friskis&Svettis är Carina Sjöberg lika mycket eldsjäl, eller snarare mer, än någonsin tidigare.

– Friskis&Svettis, jag och alla andra funktionärer kan göra skillnad för många människor. Det är det som får mig att vilja fortsätta i det här virrvarret av energi. Vi måste hela tiden värna om Friskis&Svettis-känslan.

Friskis&Svettis–fakta, Carina Sjöberg:

  • Utbildas till jympaledare 1984
  • Leder till att börja med bland annat Medel–och Dansjympa, föregångare till dagens Danspass, som långt före i dag också hetat Trassel och Trix.
  • Leder Intensivjympa i sex år och börjar under den tiden paradoxalt nog också med Stretchjympa, eftersom Carina saknade rörlighetsträning i den vanliga jympan, en övertygelse som i dag tagit Carina till Ki balans och Yoga.
  • Carina–ledda pass: Skivstång, Core, Medel hoppfri, Bas, Rygg, Medel styrka och Bräda m fl.
  • Jobbar på Friskis&Svettis Riks 1993–1998.
  • Platschef på Friskis&Svettis Stockholm (Hornstull) 1998–2004.
  • Opererad för hälsenebesvär 2003 vilket leder till insikt om behovet av att lyssna i tid till kroppens signaler.
  • Friskis&Svettis utbildare för Ki balans och Yoga 2.
  • Träningsansvarig i Friskis&Svettis Stockholm från 2004.Jobbar bl a med utveckling och utbildning.
  • Leder och har varit med och utvecklat Ki balans-passet på Friskis&Svettis Tränings-dvd 2, Kraft&Känsla.

  • Ordinarie öppettider i Näsbypark och Kyrkbyn

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.3006.3006.3006.3006.308.3009.00
    Stänger22.0022.0022.0022.0019.3018.0020.00
      facebook