Cardio Mix

NYHET 2015! Konditionsträning i gymmet, ett pass i gymmet för dig som vill inspireras i din konditionsträning. Cardio Mix är konditionspasset du inte visste att du saknat. Genom att kombinera löpband, crosstrainer, rodd- och stakmaskin har vi skapat ett pass för de som vill träna kondition tillsammans med andra i en mindre grupp. 

Progression och variation är nyckeln till hållbar konditionsträning. Att gå ut hårt och bara öka fungerar inte. Det leder ofelbart till skador. Leder, muskler och senor tar stryk av hård och ensidig träning. Men genom att gradvis öka träningsdosen och att variera träningen håller kroppen hela säsongen.

– I Cardio Mix använder vi gymmets olika cardiomaskiner för att skapa ett utvecklande konditionspass med mycket teamkänsla, berättar Tina Uppfeldt som är ansvarig för träningsutvecklingen på Friskis&Svettis.

Ett Cardio Mix-pass ser olika ut beroende på vilka maskiner som finns i gymmet och vilka som är lediga. Men också beroende på hur många som kommer på passet.
– Ledaren har ett 30-tal passmoduler att välja mellan. De kombineras så att de passar både vardagsmotionären och den som fokuserar på ett långlopp och kör vinterns uppbyggnadsträning på gymmet, förklarar Tina Uppfeldt.

Cardio Mix svarar mot två tydliga träningstrender. Den ena är att allt fler ägnar sig åt konditionsträning och deltar i olika lopp. I vår senaste Träningsbarometer frågade vi drygt 1 000 svenskar vad de har för mål med sin träning. 7 av 10 svarade bättre kondition. Den andra trenden är att efterfrågan på träning med ledare i en mindre grupp ökar.

– Många går in i en egen bubbla på löpbandet eller vid stakmaskinen. De som trivs i bubblan får givetvis stanna där men för de som vill kan vi nu erbjuda ett pass där man får hjälp att utveckla sin konditionsträning och att utmana sig själv, säger Tina Uppfeldt.

De som går på ett Cardio Mix-pass kommer att få stifta bekantskap med Borgskalan. Det är en skattningsskala som togs fram av psykologen Gunnar Borg på 1960-talet. Genom att använda ord som ”ganska lätt”, ”något ansträngande”, ”ansträngande” eller ”mycket ansträngande” styr ledaren gruppen genom passet. Det låter kanske seriöst. Och det är det också. Men varje pass avslutas med ett leende och ett lekfullt race, till exempel vem ror längst sträcka på 3 minuter?

Testa själv:

Måndagar 18.00 i Näsbypark

Onsdagar 11.30 i Näsbypark

Lördagar 11.00 i Näsbypark

cardiomix_200x175

  • Öppettider

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.3006.3006.3006.3006.3008.3009.00
    Stänger22.0022.0022.0022.0019.3018.0020.00
      facebook